Με χαμηλή ανεργία και ισχυρή οικονομική ανάπτυξη, τα πράγματα φαίνεται να πηγαίνουν καλύτερα από ποτέ για τους Γερμανούς. Ωστόσο μια νέα μελέτη δείχνει ότι είναι ουσιαστικά ανίκανοι να το απολαμβάνουν. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι Γερμανοί όχι μόνο το βρίσκουν δύσκολο να χαλαρώσουν και να απολαύσουν τη ζωή τους, αλλά επιπλέον το «γονίδιο της χαράς» τους είναι χαλασμένο. To Spiegel δημοσιεύει έρευνα που δείχνει ότι οι Γερμανοί χαίρονται μόνο όταν επιτυγχάνουν κάτι και όταν προκαλούν με τη συμπεριφορά τους. Επίσης, αισθάνονται άγχος για την κρίση στην ευρωζώνη, ενώ ζηλεύουν τη "χαλαρότητα" του ευρωπαϊκού Νότου και ιδίως της Ελλάδας. Τέλος, φαίνεται να μην απολαμβάνουν ούτε τις σεξουαλικές επαφές τους, αφού και εκεί το υπερβολικό άγχος για την εικόνα τους, τους κάνει να χάνουν τη στιγμή.
(...)
Πρώτα η δουλειά και μετά η διασκέδαση
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν την εικόνα που έχουν πολλοί
Ευρωπαίοι για τους Γερμανούς στην εποχή της οικονομικής κρίσης ως
ανθρώπους ολιγαρκείς, επιτυχημένους που δεν μπορούν ακόμα να
διασκεδάσουν ακόμα και όταν βρίσκονται στις διακοπές στην παραλία. Η
θετική εικόνα που είχαν οι Ευρωπαίοι κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου
Κυπέλλου ποδοσφαίρου στη Γερμανία το 2006 φαίνεται να έχει εξαφανιστεί.
«Εκείνη την εποχή, οι Γερμανοί πραγματικά ακτινοβολούσαν από όρεξη για ζωή», υποστηρίζει η ψυχολόγος Rheingold Ines Imdahl. «Αλλά αυτή η διάθεση έχει περιοριστεί σημαντικά από το 2008». Η ψυχολόγος πιστεύει ότι το πρόβλημα είναι ότι οι Γερμανοί αισθάνονται καταβεβλημένοι από την τρέχουσα ευρωπαϊκή κρίση χρέους και το νόμισμα.
«Είναι κάτι περισσότερο από την απλό παράπονο», προσθέτει η Ines
Imdahl. «Οι άνθρωποι στη Γερμανία έχουν την αίσθηση ότι πρέπει να
επωμιστούν ολόκληρο το κρίσης».
Αλλά οι Γερμανοί δεν επιβαρύνονται μόνο από την κρίση. Το κύριο εμπόδιο που στέκεται στο δρόμο τους είναι η δική τους «τελειομανία»
. Κατά τις ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις, οι ερευνητές ανέλυσαν
τον τρόπο που 60 συμμετέχοντες ένιωθαν ευχαρίστηση. Θα εξετάζονταν
επίσης και τα αποτελέσματα μίας αντιπροσωπευτικής έρευνας 1.000 ανδρών
και γυναικών, που ανέλαβαν οι εταιρείες Diageo και Pernod Ricard.
Μεταξύ των ερωτηθέντων, το 81% είπαν ότι νιώθουν ευχαρίστηση καλύτερα
όταν έχουν καταφέρει πρώτα να επιτύχουν σε κάτι . «Όπως λέει και η
παροιμία, πρώτα δουλειά και μετά διασκέδαση, δήλωσε μία 61χρονη που
συμμετείχε στην έρευνα.
Η «πίεση» της ευχαρίστησης
Αλλά ούτε αυτή η ρήση δεν φαίνεται να αρμόζει στους Γερμανούς , γιατί
εξακολουθούν να αισθάνονται επιβαρυμένοι από την «πίεση» για να
απολαύσουν κάτι. «Οι άνθρωποι συχνά μας λένε ότι θα μπορούσαν να
γυρίζουν σπίτι μετά από μια αγχωτική ημέρα, αλλά δεν ήταν σε θέση να
πουν τι έχουν καταφέρει," ανέφερε η Imdahl. «Και τότε οι άνθρωποι γύρω
τους, τους λένε: « Ε, απλά χαλάρωσε!». Και τότε είναι που η απόλαυση
μετατρέπεται σε υποχρέωση».
Εν τω μεταξύ, οι πιθανότητες να δημιουργηθεί μια αίσθηση ευχαρίστησης
μπορεί να υπάρξει παντού – σε ένα ποτήρι κρασί, ένα χαλαρωτικό
αφρόλουτρο, ή ένα ωραίο εστιατόριο με νόστιμο φαγητό. Ωστόσο όλα αυτά
πιέζουν τους Γερμανούς. «Η πληθώρα των προσφορών πιέζουν τους ανθρώπους
να πιστέψουν ότι « εγώ πρέπει να απολαμβάνω τα πάντα »,υποστηρίζει η
Imdahl.
Το «DNA ευχαρίστησης» των Γερμανών
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι ερευνητές κατάφεραν να
«ξεκλειδώσουν» μια τυπική σειρά βημάτων για την απόλαυση των Γερμανών,
το οποίο ονόμασαν «DNA ευχαρίστησης». Το πρώτο βήμα περιλαμβάνει την
αίσθηση ότι έχουν κερδίσει κάτι. Αυτό ακολουθείται από την προετοιμασία
για την πολυπόθητη για την ευχαρίστηση, όπως μια κράτηση για μια μέρα
περιποίησης. Ωστόσο τότε παρουσιάζεται το μεγαλύτερο εμπόδιο: να
χαλαρώσουν και να «καθαρίσουν» το μυαλό τους. Μόνο όταν παρουσιαστεί μια
στιγμή ως θετική έκπληξη μπορούν να έχουν μια ολοκληρωμένη αίσθηση της
απόλαυσης.
Ωστόσο, πολλοί Γερμανοί στερούνται προφανώς των κρίσιμων στοιχείων
για αυτό το «DNA ευχαρίστησης». Αν και περίπου το 91% των συμμετεχόντων
στη μελέτη, δήλωσε ότι η ευχαρίστηση κάνει τη ζωή να «αξίζει τον κόπο»,
μόνο το 15% μπορούσε να θυμηθεί στιγμές στις οποίες κάποιος ήταν σε
θέση να ξεχάσει τις ανησυχίες τους και να αισθάνεται πραγματικά ευτυχής.
Τα 2/3 των ερωτηθέντων δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσαν να φθάσουν σε ένα τέτοιο συναίσθημα ευχαρίστησης κάνοντας κάτι προκλητικό και ακραίο.
Για παράδειγμα ένας μοτοσικλετιστής ανέφερε ότι αισθάνθηκε ευχαρίστηση
όταν άφησε καυσαέρια προς την κατεύθυνση ενός άλλου οδηγού καθώς αύξησε
ταχύτητα όταν άναψε πράσινο το φανάρι.
Ο παράγοντας… Ζήλια
Ακόμα ένα φαινόμενο που μπαίνει επίσης στο παιχνίδι με την γερμανική
κουλτούρα της ευχαρίστησης είναι η ζήλια για την ευημερία των άλλων.
"Πολλοί λένε ,«Ω, πώς μπορεί να το κάνει αυτό!» δηλώνει η ψυχολόγος
Imdahl. Είναι η νοοτροπία των Τευτόνων που μπορεί κανείς να δει,
επίσης, στην κρίση του ευρώ. «Όταν ταράζονται για τις υψηλές συντάξεις
των Ελλήνων και τις άφθονες ημέρες των διακοπών τους, φυσικά η ζήλια
της ευχαρίστησης παίζει κάποιο ρόλο. Αλλά θα προτιμούσαν οι Γερμανοί να είναι Έλληνες; Αυτό δεν μας ταιριάζει», υποστηρίζει η ψυχολόγος.
Ίσως οι Γερμανοί δε θα μπορούσαν ποτέ να επιτύχουν το είδος της
«χαλαρότητας» της Νότιας Ευρώπης, αλλά θα μπορούσαν τουλάχιστον να
χαλαρώσουν κατά τη διάρκεια της ημέρας στις πιο προσωπικές στιγμές τους.
Στις πολύ προσωπικές συνεντεύξεις της μελέτης αποκαλύφθηκε ότι οι
Γερμανοί δεν μπορούν καν να ευχαριστηθούν ούτε κατά τη διάρκεια του σεξ.
Πολλοί ανέφεραν ότι έχουν εικόνες από ταινίες και διαφημίσεις στο
μυαλό τους. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να θέλουν να έχουν μια καλή εικόνα,
ακόμη και κατά τη διάρκεια του σεξ», λέει η Imdahl. «Δηλαδή, προτιμούν
«κρατούν» τις κοιλιές τους αντί να απολαμβάνουν τη στιγμή».
Πηγή: Spiegel Inernational
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου