Γιατί η Πάργα δεν τελειώνει στα τραπεζάκια της παραλίας.
Γιατί η Πάργα δεν είναι μόνο τουριστικός προορισμός.
Γιατί η Πάργα έχει χωριά, καλλιέργειες, προϊόντα.
Γιατί η Πάργα έχει ιστορία, παράδοση και πολιτισμό.
Γιατί η Πάργα είναι σε τόπο εξαίρετου φυσικού κάλλους με πλούσια χλωρίδα και πανίδα.
Γιατί η Πάργα έχει μπροστά της τον ανοιχτό ορίζοντα …
Γιατί η Πάργα έχει ανθρώπους με ανοιχτούς ορίζοντες!

Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Για τους αγωγούς Φ.Α. και τον τουρισμό στην Ήπειρο

Ένας πυρήνας πολιτών από την Πέρδικα, τα Σύβοτα και την Πάργα εδώ και μερικά χρόνια κάνει αγώνα κατά της διέλευσης αγωγών φυσικού αερίου και της εγκατάστασης εργοστασίων συμπίεσης στην καρδιά της τουριστικής παράκτιας ζώνης της Ηπείρου.

Όλα άρχισαν το 2004, επί κυβέρνησης Σημίτη, με μια πρώτη συμφωνία με την κοινότητα της Πέρδικας. Το 2005 η εταιρία, που είχε αναλάβει την προμελέτη, ζήτησε να αναιρεθεί η συμφωνία για να μετακινηθεί ο αγωγός βόρεια της Ηγουμενίτσας σε μια πιο σύντομη και συμφέρουσα χάραξη προς την Ιταλία. Η νέα κοινοτική αρχή συμφώνησε στην αλλαγή της χάραξης καθώς είχε απορρίψει την αρχική διότι εκτός των άλλων δημιουργούσε προβλήματα στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Όλοι ευχαριστημένοι… η ιστορία όμως δεν είχε τελειώσει.

Μετά από την κύρωση της συμφωνίας Ελλάδας-Ιταλίας το 2006, η ΔΕΠΑ, που έχει εξουσιοδοτηθεί πλήρως από τις ελληνικές κυβερνήσεις να χειριστεί το θέμα, καταθέτει στην Νομαρχία Θεσπρωτίας την προμελέτη του ITGI-POSEIDON με όλες τις προτεινόμενες χαράξεις να είναι στην περιοχή της Πέρδικας. Ύστερα από αυτό τον εμπαιγμό η τοπική κοινωνία της Πέρδικας και των Συβότων αντιδρά και με γενική συνέλευση οργανώνεται σε κίνηση πολιτών, η κοινότητα δεν εγκρίνει την προμελέτη και το κοινοτικό δημοψήφισμα το 2008 σχεδόν ομόφωνα λέει όχι στον αγωγό. Χωρίς την έγκριση της τοπικής κοινωνίας η ΔΕΠΑ δεν μπορεί να προχωρήσει και ζητά άδεια από τη Νομαρχία Πρέβεζας να διερευνήσει εναλλακτικές χαράξεις του αγωγού στα όρια του Δήμου Πάργας, στην περιοχή της Αγιάς. Πριν φτάσει το αίτημα της ΔΕΠΑ στο Δήμο Πάργας, το γεγονός είχε μαθευτεί και στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο περίπου 100 πολίτες μαζεύτηκαν στην αίθουσα του Δήμου και ζήτησαν από το Συμβούλιο να βγάλει απόφαση απόρριψης της διέλευσης του αγωγού και της εγκατάστασης εργοστασίου συμπίεσης στα διοικητικά όρια του Δήμου Πάργας. Το θέμα μπήκε προ ημερήσιας διάταξης και αποφασίστηκε να μην επιτραπεί το έργο και να συσταθεί επιτροπή αγώνα. ΔΕΠΑ στο μεταξύ προχωρούσε σε «διαβουλεύσεις» με παράγοντες της περιοχής και «ενημέρωση» του κοινού. Τα στοιχεία που δόθηκαν από τη ΔΕΠΑ περί μη βλαβερών συνεπειών αναιρούνται εύκολα ακόμα και ανοίγοντας ένα σχολικό βιβλίο. Ότι δεν βλάπτει δεν έπεισε, αλλά τόνισε ότι θα υπάρξουν «αντισταθμιστικά οφέλη». Έτσι αρχίζει το μεγάλο παζάρι, ενώ συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις και οι συναντήσεις με το υπουργείο, τη ΔΕΠΑ, παράγοντες της περιοχής και εκπροσώπους της κίνησης πολιτών Πέρδικας-Συβότων. Ταυτόχρονα σε κάθε προσέγγιση από την Πάργα απαντούσαν ότι δεν αφορά τα διοικητικά της όρια παρουσιάζοντας συγχρόνως τις εναλλακτικές χαράξεις που σχεδιάστηκαν στην περιοχή της Αγιάς.

Το καλοκαίρι του 2010, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος κος Μανιάτης υπόσχεται ότι θα εξεταστούν άλλες τρεις χαράξεις που θα είναι εκτός των διοικητικών ορίων και των Συβότων και της Πέρδικας και της Πάργας.

Όλοι ευχαριστημένοι και πάλι! Και πάλι ο εμπαιγμός!

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, στην καρδιά της προεκλογικής περιόδου για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, παρουσιάζεται από το ΥΠΕΚΑ προμελέτη για τον αγωγό με χάραξη που αφορά και την Πέρδικα και την Πάργα. Σε μια περιοχή που το ΙΓΜΕ χαρακτηρίζει ακατάλληλη, καθώς συνδυάζει ενεργά σεισμικά ρήγματα, κατολισθητική ζώνη και υπόγεια υδροφορία, ενώ το Λιμενικό λέει ότι η επιλεγμένη θέση θα βλάψει την τουριστική ανάπτυξη.

Στις 17 Ιανουαρίου ο νέος Δήμος Πάργας ζητάει με ψήφισμα αλλαγή χάραξης του αγωγού έξω από την τουριστική παράκτια ζώνη της Ηπείρου που αρχίζει νότια της Ηγουμενίτσας και φθάνει στην Πρέβεζα.

Την πρώτη Φεβρουαρίου συνεδρίασε η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με προσκεκλημένους το νέο Δήμαρχο Ηγουμενίτσας, τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και τους βουλευτές της Ηγουμενίτσας και των Ιωαννίνων, χωρίς εκπρόσωπο της Πάργας, ούτε της Περιβαλλοντικής Εταιρείας Πρέβεζας. Γιατί άραγε;

Σ’ αυτή τη συνεδρίαση ο υφυπουργός κ. Μανιάτης και ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Παλαιογιάννης παρουσίασαν το σχεδιασμό τους για τους αγωγούς, ITGI και South Stream, και το όραμα τους «όχι μόνο να ανοίξει ο τέταρτος διάδρομος, αλλά να γίνουμε ενεργειακός κόμβος στην περιοχή μας». Καταλαβαίνει εύκολα κανείς ότι, αν επιτρέψουμε στον πρώτο αγωγό να περάσει, αυτά που θα ακολουθήσουν θα μετατρέψουν την περιοχή σε μια νέα Ελευσίνα.

Οι εκπρόσωποι της Ηπείρου μίλησαν για τετελεσμένα, συμβιβάστηκαν με μια μετατόπιση του εργοστασίου στα ενδότερα και εκτός των ορίων της πρώην κοινότητας Πέρδικας, ζήτησαν έλευση του αερίου στην Ήπειρο και να πέσουν στο τραπέζι τα αντισταθμιστικά οφέλη. Ο Υπουργός είπε ότι «η έγκριση είναι προκαταρτική, θα ακολουθήσει κι άλλη διαδικασία, άρα έχουμε και άλλα στάδια μπροστά μας». Όσο για την έλευση του φυσικού αερίου στην Ήπειρο «δεν υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός».

Τις επόμενες μέρες, έπειτα από επαφές της ΔΕΠΑ με παράγοντες της Ηπείρου (πάλι με την ΠΕ Πρέβεζας και το Δήμο Πάργας εκτός) και εκπροσώπους του τοπικού τύπου με συσκέψεις και τραπεζώματα, βγήκε η είδηση ότι θα δοθεί αέριο στους ηπειρώτες.

Είναι προφανές ότι γίνεται προσπάθεια παραπλάνησης της κοινής γνώμης με στόχο να αποσπάσουν την πολυπόθητη «κοινωνική συναίνεση». Συμφώνα πάλι με τις δηλώσεις Μανιάτη στην ίδια συνεδρίαση: «η εντολή που έχει δοθεί στη ΔΕΠΑ είναι να μη διστάσει να πάρει οποιοδήποτε επιπλέον κόστος, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της κοινής γνώμης και να συμβαδίσει με την περιβαλλοντική ευαισθησία και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας».

Οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας δεν είναι ούτε το αέριο, ούτε τα αντισταθμιστικά οφέλη, αλλά η διατήρηση του φυσικού πλούτου της περιοχής και του αναπτυγμένου τουρισμού που εξασφαλίζει ένα αξιοπρεπές εισόδημα στους κατοίκους και σημαντική συνεισφορά στην οικονομία της Ηπείρου και της χώρας. Κρίνουμε ότι δεν είναι καθόλου φρόνιμο να υποσκάπτουν τα θεμέλια του βασικού πυλώνα της εθνικής οικονομίας, όπως αρέσκονται να αποκαλούν τον τουρισμό, και μάλιστα σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία περνά αυτά που περνά. Ας αξιοποιήσει η ΔΕΠΑ τη γενναιοδωρία της στο να βρει μια άλλη χάραξη για τον αγωγό, έξω από την καταξιωμένη παράκτια τουριστική ζώνη της Ηπείρου, αντί να αναλώνεται σε αντισταθμιστικά οφέλη.

Τα περιθώρια πια στενεύουν, το έργο παρουσιάζεται ως ώριμο υπό την πίεση της ανταγωνιστικότητας, με τις κοινοπραξίες Nabucco και TAP, στη διεκδίκηση των κοιτασμάτων του Αζερμπαϊτζάν.

Πώς όμως ένα τέτοιο μεγάλο έργο μπορεί να θεωρηθεί ώριμο όταν δεν έχει την συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, δεν τηρούνται βασικές προδιαγραφές ασφαλείας και περιβαλλοντικής προστασίας, ενώ είναι σίγουρο ότι θα καταστρέψει ένα αναπτυγμένο τομέα της εθνικής μας οικονομίας, τον τουρισμό;

Ψήφισμα συμπαράστασης στον αγώνα των κατοίκων για αλλαγή στη χάραξη των αγωγών εξέδωσε πρόσφατα και η γενική συνέλευση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας.

Επίσης το Δημοτικό Συμβούλιο Ηγουμενίτσας στην τελευταία συνεδρίασή του αποφάσισε ότι ΔΕΝ αποδέχεται την εγκατάσταση του σταθμού συμπίεσης και τη διέλευση αγωγού φυσικού αερίου εντός των διοικητικών ορίων της Πέρδικας καθώς και της ευρύτερης τουριστικής ζώνης και εμμένει στην θέση των περδικιωτών όπως αυτή εκφράστηκε στο Δημοψήφισμα στις 10/8/2008.

(Το κείμενο βασίζεται σε κείμενα των επιτροπών αγώνα Πάργας και Πέρδικας

- Επιμέλεια ΔιΠ)

http://forumprevezas.wordpress.com/2011/03/30/%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CF%82-%CF%86-%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C-%CF%83/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου